fbpx

Dags att byta till Li-Ion batterier?

Har du funderat på att byta till Li-Ion batterier? Eller har du kanske redan köpt batterier? För det första så vill vi börja med att gratulera till inköpet av framtidens batteriteknologi.
Även om det finns en hel del batterier på marknaden som kallar sig för “drop-in” batterier så är det ofta inte så enkelt. I ett system finns det ofta mer komponenter än bara li-ion batteriet, och flera delar kan påverkas av detta. Ett drop-in li-ion batteri fungerar ofta alldeles utmärkt med en “vanlig” batteriladdare och har du endast detta som laddningskälla så behöver du bara se till att det är rätt avsäkrat och köra.

Ofta har du dessutom även en generator och en startkrets i båten eller bilen. Här kommer du “problemet” eller att det blir viktigt att tänka på något extra. Om du har ett laddningsrelä mellan startbatteri och servicebatteri så är det viktigt att detta har en strömbegränsning inbyggt (tex ChargeMate PRO 40). Ett vanligt laddningsrelä slår nämligen ihop batteribankerna och eftersom li-ion är av annan kemi samt ta emot laddning snabbt, kommer en okontrollerad balansering ske. Detta innebär att du sliter ut ström ur startbatteriet för att ladda Li-Ion batteriet och på så sätt skadar detta. Har du strömbegränsning är urladdningen begränsad och ingen extrem rusning sker. De vanliga laddningsreläer klarar ofta inte för mycket ström och kommer i detta fall bränna sönder.

Ett li-ion batteri har också en BMS eller skyddskrets som bryter när det blir obalans eller för djupt urladdat. Att köra en generator direkt mot ett li-ion batteri som har brutit innebär att den inte får något motstånd. Kör du en generator utan motstånd kommer denna att gå extremt varmt och eventuellt bränna sönder. Har du en last på, dvs när generatorn levererar ström, kommer den bränna sönder.

Ett annat alternativ är att ladda med en DC/DC laddare, som skapar en helt egen laddkurva anpassad för li-ion. Detta alternativ är mer driftsäkert än ovan då du i princip skapar en egen dedikerad laddare för ditt li-ion batteri.

Vi bygger ofta li-ion system som har riktig snabbladdning och är integrerat, exempelvis på Volvo Ocean Race båtarna. Då använder vi en dedikerad generator på motorn med en regulator som pratar med li-ion batteriet (MLI ULTRA), detta system kan du läsa mer om här

Vi har satt ihop en broschyr med mer information om detta och annat som är viktigt att tänka på när du väljer och har valt Li-Ion batterier. Ladda ner dessa nedan:

Liion att tänka på MLI-E MLI

Välja liion batteri

Denna sida använder cookies. Läs mer om cookies.